Postaw na aktywny styl życia!

Do niedawna sądzono, że za zwiększenie częstości występowania chorób dietozależnych odpowiedzialna jest wyłącznie dieta. Niewątpliwie ma ona ogromne znacznie, ale eksperci coraz częściej podkreślają jak ważnym elementem zdrowego stylu życia jest nasza aktywność fizyczna. W 2016 oficjalnie stała się ona podstawą piramidy zdrowego żywienia opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dostępne badania przeprowadzone w różnych częściach naszego globu potwierdzają, że wykonywanie regularnych ćwiczeń fizycznych wywiera korzystny wpływ na organizm, funkcjonowanie umysłu, a jednocześnie zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby przewlekłe. U dzieci i młodzieży to także nieodłączny element prawidłowego rozwoju m.in. kośćca. Korzyści z regularnej aktywności fizycznej jest wiele, a najważniejsze z nich to:

  • zmniejszenie ryzyka otyłości
  • zmniejszenie ryzyka chorób serca
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy
  • wzmocnienie mięśni, ścięgien, więzadeł
  • większa gęstość kości
  • polepszenie samopoczucia

Regularna aktywność, czyli…?

Osoby dorosłe powinny poświęcić na aktywność fizyczną przynajmniej 30 minut 3 razy w tygodniu. Wysiłek ten powinien być dobrany tak, aby tętno osoby ćwiczącej nie przekraczało znacznie 130 uderzeń na minutę. Zasada 30x3x130 jest uznawana za najlepszą recepta na utrzymanie zdrowia w najlepszej kondycji oraz dobrego samopoczucia.

Dzieci i młodzież powinny na aktywność fizyczną poświęcać więcej czasu niż osoby dorosłe, co najmniej 60 minut w każdego dnia. Lekcje w-f nie pokrywają całkowitej rekomendowanej ilości zajęć ruchowych, dlatego warto, aby spędzały czas aktywnie również z bliskimi. Może to być dokonała okazja do zacieśnienia rodzinnych więzi.

Spraw, aby aktywność fizyczna była stałym elementem dnia

Zawsze wybieraj zajęcia, które lubisz. Wtedy zdecydowanie łatwiej ćwiczyć regularnie, a aktywność staje się relaksem, a nie przykrym obowiązkiem. Doskonałym wyborem jest jazda na rowerze, pływanie, zajęcia fitness, aqua-aerobik czy obecnie popularne bieganie. Uwzględnienie zajęć grupowych w planie dnia może okazać się niełatwe. To jednak nie powód, aby rezygnować z aktywności. W takiej sytuacji można podzielić rekomendowane 30 minut na krótsze, 10-minutowe, aktywności, wykorzystując zwyczajowe czynności. Zrealizowanie celu to dwa 10-minutowe spacery z psem, np. przed i po pracy oraz 10-minutowy marsz w czasie przerwy na lunch. Czas realizacji jednorazowego zajęcia powinien wynosić, co najmniej 10 minut, ponieważ krótsza aktywność nie daje takich samych korzyści zdrowotnych.

Więcej sposobów na zwiększanie aktywności fizycznej

W domu:

  • Zaangażuj całą rodzinę — zorganizuj popołudniową przejażdżkę rowerową razem z dziećmi.
  • Spaceruj wzdłuż linii bocznych boiska, obserwując dzieci grające w piłkę nożną.
  • Wyprowadzając psa – nie pilnuj go stojąc, ale chodź razem z nim.
  • Sprzątaj dom lub myj samochód.
  • Korzystaj rzadziej z samochodu – poruszaj się pieszo lub na rowerze.
  • Podczas oglądania telewizji wykonuj ćwiczenia rozciągające, inne ćwiczenia albo pedałuj na rowerze stacjonarnym.
  • Koś trawnik ręczną kosiarką.
  • Załóż i uprawiaj ogródek warzywny lub kwiatowy.
  • Baw się z dziećmi — turlaj się w jesiennych liściach, buduj bałwana, rozchlapuj kałuże, tańcz w rytm ulubionej muzyki.

W pracy:

  • Wysiądź z autobusu lub metra przystanek wcześniej i przebądź resztę drogi pieszo lub na wrotkach.
  • Wykorzystaj przerwę na 10-minutowy szybki marsz. Poproś przyjaciela, aby ci towarzyszył.
  • Przyłącz się do biurowej drużyny grającej w kręgle lub w piłkę nożną.

W czasie wolnym:

  • Marsz, jogging, jazda na wrotkach i rowerze.
  • Pływanie lub aerobik w wodzie.
  • Zajęcia ze sztuk walki, tańca lub jogi.
  • Pływanie kajakiem i wiosłowanie.
  • Gra w tenisa lub squasha.
  • Biegi narciarskie lub narciarstwo zjazdowe.
  • Gra w koszykówkę, softball lub piłkę nożną.
  • Spacer na łonie przyrody.
  • Najważniejsze – baw się uprawiając aktywność fizyczną!
POWRÓT
JOGOLINO Bobo Fruit Gerber NESTLE NUTRITION Winiary Maggie Zbożaki Nesvita NESCORE DOLCE GUSTO Caro NESCAFE SCHOLLER MOEVENPICK KAKTUS CORTINA Lion GOLD FLAKES OATS CHEERIOS Nestle Fitness CHEERIOS HONEY CINI MINIS COOKIE CRISP CHOCAPIC NESQUIK CORN FLAKES KitKat Princessa Lion MAXER SMARTIES AERO AFTER EIGHT JOJO Purina Adventuros Dog Chow Nestlé Pure Life Nestle Aquarel Nałęczowianka S.Pellegrino Perrier PURINA Felix Friskies Gourmet Darling Purina One Purina Proplan Cat Chow