Czytaj etykiety

1.Sprawdź czy produkt nie jest przeterminowany.

Jeśli spotka nas taka sytuacja, zgłośmy to sprzedawcy, ponieważ zgodnie z prawem taki produkt nie powinien znajdować się w obrocie handlowym. Jeśli termin przydatności mija wkrótce, zastanówmy się czy uda nam się produkt do tego czasu wykorzystać – w ten sposób ograniczamy straty żywności.

2.Zapoznaj się ze składem produktu.

Na opakowaniu produktu wszystkie składniki wymieniane są zawsze w kolejności malejącej – mając taką wiedzę z łatwością możemy porównać dwa produkty z tej samej kategorii i wybrać ten, który zawiera większą ilość składnika, którego poszukujesz, np. mięsa, warzyw czy owoców.

Nowe przepisy to ułatwienie dla alergików – obecnie alergeny powinny być wyróżnione – najczęściej stosowana jest pogrubiona czcionka lub podkreślenie.

Na liście składników spotykamy symbole E, które często budzą nasze obawy. Tak naprawdę to oznaczenie, które można zastosować zamiast pełnej nazwy dodatku do żywności, który został uznany przez wyspecjalizowane instytucje Unii Europejskiej za bezpieczny i dozwolony do użycia. Warto zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych z nich, ponieważ w ten sposób oznaczane są nie tylko konserwanty, ale także substancje, które dobrze znamy jak np.: witamina C.

3.Niech nie umknie Twojej uwadze tabela wartości odżywczych.

Zajdziesz w niej informacje o kaloryczności, a także zawartości i rodzaju tłuszczu i węglowodanów, ilości białka i soli. Na etykiecie dla tych składników znajdziemy również informację o Referencyjnej Wartości Spożycia, która może Ci pomóc właściwie bilansować twoją dietę. Warto wiedzieć, że pod pojęciem „w tym cukru” nie kryje się wyłącznie cukier dodanym, a jego łączna ilość uwzględniająca cukry naturalnie znajdujące się w produkcie jak np. laktoza w mleku. Podobnie jest w przypadku soli – to również łączna ilość soli dodanej i naturalnie występującej. Jak sprawdzić, zatem czy sól i cukier są dodane do produktu? Jeśli są, znajdziemy je na liście składników.

4.Nazwa produktu również ma znaczenie.

Określenie o smaku truskawkowym, smak truskawkowy używane są w stosunku do produktów, które w swoim składzie zawierają jedynie aromat, jeśli natomiast produkt nosi nazwę truskawkowy możemy być pewni, że zawiera truskawkę. Wybierając ser czy masło, sprawdźmy czy na liście składników nie widnieją oleje roślinne, jeśli tak – mamy do czynienia z produktem „seropodobnym” czy miksem tłuszczowym. W nazwie tego produktu nie powinno pojawiać się określenie ser czy masło, choć opakowanie najczęściej jest łudząco podobne.

Te kilka wskazówek na co zwrócić uwagę na opakowaniach produktów spożywczych może Ci pomóc dokonać świadomego wyboru. Zachęcamy do czytania etykiet, szczególnie informacji z tabeli wartości odżywczych i rekomendowanej przez producenta porcji produktu, co może Ci pomóc kontrolować masę ciała. 

POWRÓT
JOGOLINO Bobo Fruit Gerber NESTLE NUTRITION Winiary Maggie Zbożaki Nesvita NESCORE DOLCE GUSTO Caro NESCAFE SCHOLLER MOEVENPICK KAKTUS CORTINA Lion GOLD FLAKES OATS CHEERIOS Nestle Fitness CHEERIOS HONEY CINI MINIS COOKIE CRISP CHOCAPIC NESQUIK CORN FLAKES KitKat Princessa Lion MAXER SMARTIES AERO AFTER EIGHT JOJO Purina Adventuros Dog Chow Nestlé Pure Life Nestle Aquarel Nałęczowianka S.Pellegrino Perrier PURINA Felix Friskies Gourmet Darling Purina One Purina Proplan Cat Chow